fbpx

A BMW Group megkezdi hidrogén-meghajtású modellje kisszériájának gyártását

A BMW Group megkezdi a BMW iX5 Hydrogen gyártását. A hidrogén-meghajtású
modell kisszériája a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs
Központjának (FIZ) kísérleti üzemében lát napvilágot. A világ első, hidrogénmeghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt Sports Activity Vehicle (SAV)
modellje sikeresen teljesítette a gyártást megelőző fejlesztési és finomhangolási
fázis változatos körülmények között végzett, rendkívül intenzív tesztprogramját, így
készen áll arra, hogy 2023 tavaszától a világ számos pontján prezentálja az
emisszió-mentes mobilitás eme technológiai innovációjában rejlő lehetőségeket.

„A hidrogén kiváltképp sokoldalú energiaforrás, amely klímasemlegességet célzó
törekvéseink elérésében kulcsfontosságú szerepet játszik” – mondta Frank Weber,
a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.
„Meggyőződésünk, hogy a hidrogénnek fontos szerepe van a személyes mobilitás
jövőjében, hosszú távon így ésszerű megközelítésnek tartjuk az akkumulátortechnológiával és az üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-rendszerek
egységét. Az üzemanyagcellák nem igényelnek olyan kritikus nyersanyagokat, mint
például a kobalt, a lítium vagy a nikkel, így ezen technológiába való befektetésünkkel
a BMW Group geopolitikai rugalmasságát is erősítjük. A BMW iX5 Hydrogen
modellekből álló tesztflotta lehetőséget teremt nekünk arra, hogy új és értékes
információkat gyűjtsünk, ügyfeleinknek pedig egy magával ragadó termékpaletta
képében mutassuk be, hogy a hidrogén-meghajtás a jövőben széles körben elterjedt
valóság lesz” – tette hozzá.

A BMW iX5 Hydrogen a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs
Központjának (FIZ) kísérleti üzemében készül, amely a járműfejlesztés és a
sorozatgyártás köztes állomása: a vállalatcsoport összes márkájának mindegyik
újdonsága első ízben itt lát napvilágot. A karosszériagyártás, az összeszerelés, a
modellmérnökség, a tanulmányautó-építés és az additív gyártás területén itt
összesen mintegy 900 ember dolgozik, párhuzamosan egyszerre akár hat
projekten. Az ő feladatuk ellenőrizni, hogy a fejlesztőmérnökök végterméke
megérett-e a sorozatgyártásra, mind a termék minőségét, mind pedig a gyártási
folyamat gördülékenységét tekintve. A BMW iX5 Hydrogen esetében a hidrogéntechnológia szakértői, a járműfejlesztő mérnökök és az új modellek kezdeti
összeszerelését végző szakemberek szorosan együttműködtek, hogy a
csúcstechnológiás hajtásláncot és az energiatároló technológiát a lehető
legoptimálisabban építsék be a modellbe.

„A BMW iX5 Hydrogen és a BMW által kifejlesztett üzemanyagcella-rendszerek
gyártása a kisszériák gyártása során kidolgozott rendkívüli rugalmasságunkat és
páratlan szaktudásunkat igazolja” – fogalmazott Milan Nedeljković, a BMW AG
igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „Egyértelmű bizonyíték arra, hogy a
hidrogén-technológia BMW iFACTORY gyártási rendszerbe való integrálása terén az
összes szükséges szaktudással rendelkezünk” – tette hozzá.

A hidrogén-meghajtású kisszéria műszaki alapjául szolgáló modelleket a BMW
Group Egyesült Államokban működő, spartanburgi gyára állítja elő, a BMW X5
platformjára. A bázismodellek padlólemezét ezután a müncheni kísérleti üzem
karosszériagyártó részlegén úgy alakítják át, hogy a kardánalagútba és a hátsó
üléssor alá két hidrogéntartály is beférjen. Az összeszerelést végző szakemberek az
alapfelszereltségként kínált alkatrészeken felül egy 12V-os és egy 400V-os, típusspecifikus elektromos rendszert, nagyfeszültségű akkumulátort, elektromos
motort és üzemanyagcella-technológiát is beépítenek a modellekbe.

A nagyfeszültségű akkumulátor és a hátsó tengelyhez épített elektromos motor a
legkorszerűbb, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia része,
amelyet a bajor prémiummárka a sorozatgyártásban kínált tisztán elektromos
meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellekben is
alkalmaz. A BMW iX5 Hydrogen motorházteteje alatt dolgozó üzemanyagcellatechnológia idén augusztus óta a bajor prémiummárka házon belüli, Garching
városában működő, hidrogén-technológiára szakosodott kompetenciaközpontjában
lát napvilágot.

A hidrogén-meghajtású SAV modellben számos egyedi alkatrész található,
amelyeket a kisszéria modelljei számára exkluzívan gyártanak le – néhányat a BMW
Group háromdimenziós nyomtatásra szakosodott kompetenciaközpontjaként
működő Additív Gyártási Központban, amely ugyancsak a müncheni központú
vállalatcsoport kísérleti üzemének része. A BMW iX5 Hydrogen kisszériás példányai
a sorozatgyártás összes megszokott szakaszán átesnek, a karosszériagyártástól
kezdve, a fényezőüzemen és az összeszerelésen keresztül, egészen a minden egyes
járművet érintő, végleges ellenőrzésig. A BMW Group Aschheim településen
található tesztközpontjában ezt követően a modelleken átfogó működési ellenőrzést
is végeznek.

A BMW iX5 Hydrogen a zéró emissziójú hajtáslánc-technológiák minden előnyével
rendelkezik, ráadásul kimagasló hétköznapi használhatóság és hosszú távú
adottságok mellett. Hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiáját mindez a
nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt hajtáslánc-technológiák vonzó
alternatívájává emeli. Kiváltképp igaz ez a bajor prémiummárka azon ügyfelei
esetében, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott
járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb
távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .