A BMW i5 M60 xDrive Touring – A luxus és a sportos teljesítmény új dimenziója

A BMW legújabb elektromos modellje, az i5 M60 xDrive Touring a márka egyik legizgalmasabb újdonsága, amelyben a modell megtartja a BMW hagyományos formatervezési elemeit, de a modern elektromos hajtáslánchoz illő újra értelmezésben. 

A BMW 5-ös szériája a német autóipar egyik alappillére, és ami a motorválasztékot illeti mindenféle létezik már belőle, de ez most tisztán csak elektromos motorral készült.

Én személy szerint nem annyira kedvelem ezt az új, elektromos autó irányvonalat, nem hiszek benne, hogy ez fogja megmenteni a Földet. Cserébe a szívem vérzik, hogy emiatt a jövőben el fognak tűnni a jó kis V6, V8-as motorok, esetleg a sor 6-ról se feledkezzünk meg…. Nincs szebb muzsika annál, amikor egy izomautó motorja duruzsol… Ez persze csak az én véleményem, úgyhogy mindig kíváncsian ülök bele az ilyen elektromos tesztautókba, hogy vajon fog-e változni a véleményem. Hát az i5 után azt kell mondjam, hogy ez a fajta őrült gyorsulás, amit ezek az elektromos motorok tudnak, az vitathatatlanul lenyűgöző, és ez az autó azért közel volt ahhoz, hogy megingasson. 

Impozáns külső megjelenés

A 2024-es modell külseje egyszerre tiszteletben tartja a BMW örökségét és mutat előre a jövőbe. Az ikonikus vesealakú hűtőrács – bár most már csak díszítőelem – továbbra is uralja az autó frontrészét, ráadásul körbe fut rajta a ledvilágítás is, ami ugyan csak parasztvakítás, de imádom. A vékony, szögletes fényszórók modern és sportos megjelenést kölcsönöznek az autónak. Nekem kicsit hiányzott az az igazi agresszív fenevad megjelenés, mondjuk így el lehet róla mondani, hogy egy báránybőrbe bújt farkas. Ami picit fura volt, hogy túl sok rajta a műanyag. Környezetvédelem ide vagy oda, ennyi műanyag nem túl környezetbarát. A komplett orra, a lámpák, a lökhárító és belül is egy csomó minden full műanyag, ami véleményem szerint egy ennyire prémium (árú) autónál azért nem a luxus érzetét kelti.

Az oldalnézetét a hosszú motorháztető, a határozott tetővonal és a kerek feneke határozza meg. A karaktervonalak hangsúlyosak, ami elegáns és dinamikus megjelenést biztosít. A 21 colos kerekek és az M Sport csomag részeként kapott fekete díszítőelemek tovább fokozzák a sportos hatást. 

hátsó részt a keskeny, LED-es hátsó lámpák uralják, amelyek harmonikusan illeszkednek az első fényszórók dizájnjához. A hátsó lökhárító alsó részén található a (kamu műanyag) diffúzor és a dupla kipufogóvégek helyén lévő díszítőelemek, melyek az autó sportos karakterét tovább erősítik. 

Az i5 M60 xDrive Touring méretei is tekintélyesek: 5060 mm hosszú, 1900 mm széles és 1505 mm magas, 2995 mm-es tengelytávval pedig a kategóriája legnagyobbja. A korábbi modellhez képest minden irányban nőtt: 97 mm-rel hosszabb, 32 mm-rel szélesebb és 36 mm-rel magasabb. Saját tömeg közel 2,5 tonna (2425 kg), ami finoman szólva nem kevés. Ami még említésre méltó, hogy ez a modell 2 tonnát tud vontatni. Csomagtere 570–1700 liter között változtatható a hátsó ülésekkel való machinálás eredményeként, de sajnos a töltőkábeleknek nincs külön rekeszük.

Az autó belseje

A BMW i5 M60 xDrive Touring belsőtere összességében prémium minőséget, modern technológiát és kiemelkedő kényelmet nyújt, megfelelve a felső kategóriás autókkal szemben támasztott elvárásoknak, bár mint korábban írtam, azért néhány apró, műanyag részlet még finomításra szorul.

A világos belső tér tágas térérzetet kelt, nagyon szép a bőrülések törtfehér-szürke kombinációja. Hatalmas panorámatetővel rendelkezik, ami sajnos nem nyitható. Az belső illesztések tökéletesen futnak.

Az elektromosan állítható prémium bőrülések kifejezetten kényelmesek, miután hosszasan, centinként magunkra állítottuk a fejtámlával együtt. Nagyon jól tartanak a kanyarokban is, az volt az érzésem, hogy bármennyit tudnék bennük ülni. Természetesen fűthető, szellőztethető és masszázsfunkcióval is ellátottak. 

Hátul jelentősen megnövelték a lábteret, (hasonló a korábbi 7-es sorozatéhoz). A luxus érzetét növeli a különböző kristály gombok és tekerők, de mellette meg a műszerfal teteje, az ajtók tárolózsebei és pl az ablakemelők gombjai kopogós műanyagból vannak, középen pedig jó sok zongoralakk van, amit szépen össze lehet az ujjlenyomatokkal tapizni. És persze ezekkel mind nem lenne az ég világon semmi baj, ha nem annyi lenne az ára, amennyi, de erről majd a végén….

Korábbi modellekhez képest fejlettebb technológiai felszereltséggel és kényelmi funkciókkal látták el (teljesség igénye nélkül):

  • 12,3 inches digitális műszerfal, ami a kormányról vezérelhető
  • 14,9 inches ívelt érintőképernyős infotainment kijelző
  • Legújabb iDrive 8.5 infotainment rendszer
  • Kiterjesztett valóságelemeket alkalmazó head-up display
  • Testre szabható környezetvilágítás, különböző módok közti választás
  • Négyzónás klímaberendezés (sajnos nincs fizikai gombja)
  • Opcionális utazócsomag tablet vagy okostelefon rögzítési lehetőséggel
  • Számos tárolórekesz az utastérben
  • USB-C csatlakozók elöl és hátul
  • M Sport kormánykerék (bőr, vastagított, fűthető, középállást jelző piros csíkkal)
  • Bowers & Wilkins hangrendszer
  • Elektromos hátsó árnyékolók
  • Elektromos vonóhorog
  • Belső kamera: 8 megapixeles kamera az utastérben, amellyel akár szelfiket is készíthetünk (hiánypótló)
  • Beépített játékok: Az autóban játszható videojátékok állóhelyzeti szórakoztatásra (gondolom, amikor állunk az elektromos töltőállomáson az autópálya mellett)

De amúgy tényleg állati kényelmes és kellemes volt. Pillanatok alatt, menet közben összekapcsolódott a CarPlay-jel, nem írta ki, hogy álljak meg hozzá. A hangrendszert lehet kormányról, kézjelekkel (körözünk előtte az ujjunkkal) vagy a könyöktámasz előtt lévő kristály tekerőgombbal is szabályozni. 

A műszerfal kijelzőjét számos nézet közül választhatjuk ki, úgy ahogy a belső hangulatvilágítást és a körbefutó ledcsíkok színét is. 

A kamerák képei tökéletes minőségűek, a saját navigációja könnyen kezelhető és valóban jól használható. A vezeték nélküli töltése viszont elhanyagolható, a CarPlay többet fogyasztott, mint amennyit a töltő visszatöltött, így vezeték hiányában sajnos le is merült a telefonom. Ami nekem nem annyira tetszett, hogy nem nagyon vannak fizikai gombok. Tehát például a klímát, vagy a belső keringtetést nem lehet csak úgy egyszerűen vagy gyorsan állítani, bele kell menni a menübe, és ott nyomogatni mindenféle gombokat. Nekem sokkal jobban felhasználóbarát a fizikai gomb plusz érintőképernyős megoldás, mint amikor mindent a menürendszerből kell kikeresni.

Vezetési módok

Még mielőtt elindulunk, kiválaszthatjuk, hogy aznap milyen módban van kedvünk vezetni. A 2024-es BMW i5 M60 xDrive különböző vezetési módokat kínál, amelyek lehetővé teszik a vezetők számára, hogy az autó teljesítményét és viselkedését a saját igényeikhez, kényükhöz és kedvükhöz igazítsák. 

Sport mód:
A teljesítmény és a dinamikus vezetési élmény fokozására optimalizált beállítások. A motor és a futómű sportosabb reakciókat biztosít, ami élvezetesebb vezetést eredményez. Bár már az alapbeállításnál is olyan rettentő erő jön a kocsiból, hogy ha nem lenne szentségtörés ilyet leírni, akkor azt mondanám, hogy már-már felesleges a sport mód. 

Comfort mód:
A kényelemre összpontosít, simább és kényelmesebb utazást biztosít, hosszabb utazásokhoz vagy városi közlekedéshez ajánlott.

Eco Pro mód:
Az üzemanyag-fogyasztás és az elektromos hatótáv maximalizálására tervezett beállítások, vagyis csökkenti a teljesítményt, hogy javítsa az energiahatékonyságot.

Max Range mód:
Kifejezetten hosszú távú utazásokhoz, ahol a maximális hatótáv elérése a cél. Max 90 km/h-ban korlátozza a sebességet és kikapcsolja a nem létfontosságú elektromos funkciókat, hogy így 25%-kal növelje a hatótávot.

B mód (Brake Regeneration):
Egypedálos vezetést biztosít, amely lehetővé teszi a regeneratív fékezést és kényelmesebbé teszi a városi közlekedést. Az autó lassulása azonnali, amikor elengedjük a gázpedált, és a rekuperáció révén tölti az akkukat. 

My Modes:
Ez pedig az a’la carte mód, mert itt testre szabhatjuk a beállításokat a vezetési dinamikák és az utastér hangulatát is úgy, ahogy nekünk a legmegfelelőbb. 

Vezetéstechnikai felszereltség

Természetesen a kocsi el van látva minden földi jóval, már ami a biztonságtechnikát jelenti, és dugig van tömve vezetéstámogató felszerelésekkel is. Nem is nagyon részletezném ezeket, minden is van benne, az autó vezet, fékez, megáll, kanyarodik, parkol helyettünk (200 méterig vezethető és parkolható távolról, okostelefonos alkalmazással) hozzá csipog, villog, rezeg, ráz, meg mindent, ami mostanában nagyon divatos. 

Persze egy csomó minden tök hasznos, de a másik felétől a hideg ráz, mert nekem pont a vezetési élményt veszik el. Szerencsére a két legidegesítőbb csipogó inaktiválójának van egy azonnali elérése. A könyöktámasz előtt van egy gomb, amivel rögtön ki tudom kapcsolni a majrét, amit a táblák által jelzett sebesség átlépése, valamint a sávelhagyás okozna. Sajna jogszabályi izé, hogy újraindításkor visszakapcsolja, de indulásnál rutinszerűen ezzel kell kezdeni. Kipróbáltam egyszer az indexet is, és a híresztelésekkel ellentétben van benne, és nagyon kis szolidan, halkan működik. 

Két dologról mégis ejtenék pár szót, azért ezek még sincsenek minden autóban. A hátsókerék kormányzást a BMW Integral Active Steering néven említi. A hátsó kerekek maximum 2,5 fokos szögben el tudnak fordulni.

60 km/h sebesség alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányba fordulnak, ami jobb manőverezhetőséget és agilitást biztosítja. Hasznos pl parkolásnál, körforgalmakban, szűk helyeken.

60-80 km/h sebesség felett a hátsó kerekek az elsőkkel párhuzamosan fordulnak, növelve a vezetési stabilitást és kényelmet. Hasznos pl szerpentineken, vagy amikor megőrülünk kicsit.

Ahhoz képest, hogy böhöm nagy autó, egész kis fordulókörön meg lehetett vele fordulni, és ami pedig Bajna és Héreg között történt, (az ott is marad), de a kanyarokban az autó stabilitása az elektromos, aktív kanyarstabilizátornak és az alacsony súlypontjának köszönhetően fantasztikus volt. 

A másik, ami igazi innováció, az a tekintetvezérlés. Amikor a vezető a külső visszapillantóba néz, az autó kezdeményezi a sávváltást, ha a sofőr jóváhagyja és a forgalmi helyzet is lehetővé teszi, a technika beállítja a sebességet és elvégzi a szükséges kormánymozdulatokat. De ugyanígy van pl dugóban ácsorgásnál is. Az autó megáll és elindul magától, de csak akkor, ha a tekintetünk előre néz. Félelmetes hova tartunk.

Nade, jöjjön a lényeg, hogy mit is tud a kicsike.

Az autó motorjai

A korábbi modellekhez képest az i5 M60 xDrive teljesen elektromos hajtásláncot kapott, ami jelentősen nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít neki.

Két elektromos motor hajtja, egy elöl, egy hátul.

Összteljesítmény: 442 kW, 601 LE (elöl 261, hátul 340)

Maximális nyomaték Sport Boost vagy M Launch Control funkció használata nélkül 795 Nm. Ez az alapértelmezett érték, amely már önmagában is elképesztő, de mikor aktiváljuk a Sport Boost vagy M Launch Control funkciókat, a nyomaték 820 Nm-re emelkedik, ami további 25 Nm pluszt jelent. 820 Nm egy kombiban. ŐRÜLET! 

Olyan irgalmatlan erő és brutális nyomaték van benne, hogy ha nem lett volna benne fejtámla, elhagytam volna a fejemet. Olyan elképesztő gyorsulása van, amit hétköznapi autóban ritkán tapasztal meg az ember. Utoljára a hullámvasúton éreztem, hogy így liftezett a gyomrom, ahogy az autó brutál gyorsulással lekövette az út hullámait. Volt egy olyan érzésem is, hogy kicsit elkönnyül a kormány, amikor tövig nyomtam a gázpedált, az nem volt olyan jó, de nem kezdtem el őrült tempónál rángatni, hogy csekkoljam. Valószínűleg azért éreztem így, mert a hátsó motor sokkal nagyobb erővel tolja a kocsit, mint ahogy az első húzza.

Általában baromira utálom azokat, akik úgy vezetnek, hogy nyomják egy kicsit a gázt, aztán felengedik. Utána megint nyomják, megint felengedik. De ezt az autót így (is) kell vezetni, mert ezt az erőt folyamatosan érezni akarom. Utána meg olyan, mintha lendkerekes lenne, mert veszettül gurul tovább. Szóval felfoghatatlanul durva, egy igazi erődemonstráció. Azért a piros lámpánál feladná a leckét a többi autósnak, nem tudom ki tudna vele lépést tartani. 

Gyorsulása 0-100 km/h-ra 3,8 másodperc alatt és (sajnos) elektronikusan korlátozott 230 km/h a végsebessége. Amúgy ezt a kocsit nem csak vezetni, hanem kordában tartani és megállítani is kell tudni. Egy igazi szörnyeteg. Nyomni a gázt bárki tudja, de tudja-e uralni azt a ménest, ami a motortérben tombol? Az M Sport fékrendszer mondjuk segít, 112 km/h-ról 48 méter alatt állítja meg az autót.

Ami zseniális még benne az az adaptív lengéscsillapító, és a rugózás komfortja. Elől acélrugós, hátul légrugós felfüggesztés annyira jól szuperál, hogy a magyar utak kátyúit szinte észre sem vettem. Nekem is egy egyes BMW-m van, de ehhez az autóhoz képest, abban kiszakadnak a veséim. Az i5 fantasztikus volt, mintha az út felett siklott volna.

Akkumulátor, töltés és hatótáv

Az akku kapacitása 81.2 kWh
Elektromos hatótáv a WLTP szerint: 457-516 km (ami persze a valóságban nem igaz)
WLTP szerinti fogyasztás: 18,2-20,5 kWh/100 km (ez se)

Valós fogyasztási adatok:
Átlagos fogyasztás teszteken: 22-26 kWh/100 km.
Átlagos hatótáv: 320-400 km
Autópályán (vagy ereszd el a hajam üzemmódban) reálisan megtehető táv: 200-250 km
Összességében elmondható, hogy bár a hivatalos adatoknál magasabb a valós fogyasztása, de mondjuk második autóként egészen elfogadható a hatótávja.

Töltése: maximális AC töltési teljesítmény: 11 kW, maximális DC töltési teljesítmény: 205 kW

Na akkor jöjjön a feketeleves, az ára

Eddig minden szép és jó volt. Sőt parádés, csodálatos és szenzációs. Hát az ára is az.

A legolcsóbb, az alapmodell, az i5 eDrive40 Limousine, amely most 28.600.000 Ft-tól indul, ugyanazzal az akkumulátorral, de 340 lóerővel és hátsókerék-hajtással

A BMW i5 M60 xDrive Touring alapára most 40.500.000 Ft. Ez az ár már tartalmaz számos extrát, de további opciókkal még növelhető.A tesztautó mindennel fel volt szerelve, ami szem-szájnak ingere, de a pontos árát a konfigurátor segítségével olyan 52-53 millió köré saccolom.

Összegzés

Azt bátran és felelősségteljesen ki tudom jelenteni, hogy az i5 M60 nem az önmegtartóztatás autója. Aki szeret vezetni, szereti a gyorsulást, szereti érezni a feneke alatt a nyomatékot, az egyszerűen nem tudja ezt az autót konszolidáltan vezetni. Unalmasan lehet vezetni sokféle kocsit, de ez a BMW nem arra lett gyártva. Nagyon élvezetes vele menni, az autó gyönyörű, igényes, prémium, jövőbemutató, csodálatos vezetni, de nem tudom, hogy ezzel az árral mennyire lesz versenyképes pl a kínai (BYD) konkurenciához képest, ami szintén csilli-villi, bár igaz, nem BMW. 

A maga kategóriájában jelenleg egyedülálló, mert kombi lévén egyelőre nem nagyon van konkurenciája, de azért első autónak megvenni 250 km-es hatótávval ennyi pénzért, tényleg nagyon szerelmesnek kell lenni bele. Másodiknak viszont nincs nála tökéletesebb.

Köszönöm a BMW Autóklub Magyarországnak a lehetőséget, hogy egy ilyen fantasztikus autót tesztelhettem.

Szerző: Vasziljevics Erika
Fotó: Raybirg

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.