fbpx

BMW X5 xDrive 50e

BMW Autóklub Magyarország jóvoltából szeptember végén alkalmam nyílt kipróbálni egy új hibrid BMW X5 tesztautót.

Az autó kívülről nézve nagyon impozáns. Az eleje is! Szerencsére nincsenek azok a szörnyű „hódfogak” bár ez szubjektív, de én örülök, hogy elöl a konzervatívabb hűtőmaszkot kapta. A méreteiben ez már nekem túl nagy autó, főleg városban, de elfogadom, hogy ennek is megvan a rajongó tábora. Jól jöhet alkalmanként a nagyobb méret, mind csomagtartó, mind beltér esetében, főleg hosszabb utakon. 

Az autó amúgy egy teljesen elektromos autó benyomását kelti, ez főleg akkor is igaz ha beindítjuk, mert alapjáraton belülről semmi hangja sincs, az ember nem is veszi észre, hogy jár a motor, ha jár egyáltalán, mert képes csak az elektromos motor is mozgatni az autót. A 3 literes benzin motor nem csak hajtja az kocsit, hanem az aksikat is tölti menet közben, ha úgy akarjuk, de külső csatlakozóval is tölthető elektromosan.

A csomagtérajtó természetesen automatikus, a csomagtartó tágas, a bepakolást segítendő a hátfal lehajtható és még a hasmagasság is csökkenthető. Tágas az utastér, a kényelmes, teljesen testreszabható vezető ülésben még 3 fokozatú masszázs funkció is van! Beülve a kényelmes bőr ülésbe jó fogású kellően vaskos, sportos, fűthető kormány, letisztult prémium dizájn fogad hatalmas, szinte a másik ülés vonaláig elnyúló kijelzővel, amely „természetesen” kicsit a vezető felé van fordítva. Hátul is kényelmesen elfér három felnőtt is, de ez a méretből fakadóan nem meglepő. Viszont régimódi autósként nekem kicsit hiányzik a klasszikus sebváltó kar, amit egy, csak ujjakkal pöckölgethető Swarowsky kristáy helyettesít, a sebváltó funkció viszont a kormány alatti fülekkel is abszolválható.

Elindulva az autóval nagyszerű érzés vezetni. Az automata váltó szépen, precízen teszi a dolgát. Dinamikusan mozog, sőt kifejezetten sportos, a motor 360 lóereje, + a 130 LE körüli elektromos rásegítés szinte sportautóként gyorsítja a két és fél tonnás autót. Sport fokozatban kicsit keményebb rugózással, hallhatóbb motorhanggal és még dinamikusabb menetteljesítménnyel lep meg és még a hasmagasság is csökkenthető ilyenkor is. Egyébként annyi benne az extra, hogy én szerintem a felét sem használnám ki soha. Ha akarom mindent megcsinál helyettem, ha be van kapcsolva minden rásegítés, vezeti magát, sávot tart, kormányoz, figyeli a táblákat, fékez, gyorsít, kanyarodik. Autópályán, városban tartja a sebességet, a távolságot (ami állítható) az előttem haladóhoz, követi az utat, egyszóval teljesen vezeti magát, csak annyi a „kérése” hogy azért a kormányt ne engedjem el. Ha valaki nem fogad szót, a harmadik figyelmeztetés után leállítja az autót az elektronika. Úgyhogy nagyon biztonságos és kényelmes. Mondjuk az autópályán az egy kicsit furcsa volt, hogy önvezető módban, amikor egy előttünk lassabban haladó autót utolértünk és az adaptív tempomat magától lassítani kezdett mire én sávot váltottam, hogy az előttünk haladót megelőzzük, sávváltás után elég lassan reagált és mérte fel, hogy nincs már előttünk akadály és csak jelentős spéttel gyorsított, volt is hogy közbe kellett avatkoznom a gáz pedállal, mert a mögöttünk lévő autó, már eléggé megközelített. Mindenesetre ilyen önvezető asszisztens minden autóba kéne, hogy tényleg csökkenjenek a balesetek, de valószínűleg ebben is ez a feláras extra.

Van benne még tolató asszisztens, minden irányból kamera, felül nézetből is, és ha még így is bizonytalan az ember, be is parkol magától, ha „megkérjük”. Továbbá tudja a fényszórókat is automatikusan kezelni, hogy mindig a legoptimálisabban lássuk az utat, a legfontosabb infókat kivetíti a szélvédőre. A kijelzőn a különböző menükben állítható be minden. Viszont a dolgok beállítása miatt elég gyakran és a menüben való keresgélés miatt, hosszabb időre kell lenézni a kijelzőre, bár ha azt vesszük, hogy, ha akarom magát vezeti, az sem probléma, hogy nem az utat nézzük, de ehhez akkor tényleg célszerű teljesen önvezető üzemmódba kapcsolni, hogy biztonságosan tehessük, de azért a kényelem és praktikusság szempontjából néhány programozható „gyorsgomb szerintem elférne a konzolon. Merthogy a középkonzolról minden gomb eltűnt a légbefúvás irányának szabályozása kivételével. A kijelzőn rengeteg a menü, de tényleg minden állítható, személyre szabható, konfigurálható, variálható, mintha egy guruló számítógépben ülnénk, idő kell, hogy mindent kitapasztaljunk.

Az autó mérete ellenére rendkívül fordulékony, köszönhetően, hogy kanyarodásnál kis mértékben a hátsó kerekeket is fordítja, így menet közben nagyon minimális kormány mozdulatokkal irányítható. 

A hangrendszer nagyon szépen szól, bár egy alkalommal menet közben lefagyott  és rádio helyett „fehérzajt” sugárzott, szerencsére nem túl hangosan, merthogy a hangerő szabályzás sem működött, ezen csak egy megállás utáni reset, (autó újra indítás) segített.

Fogyasztása is kicsit meglepett, mert az elektromos rásegítés ellenére is több mint 12 literes volt a benzinmotor étvágya, kicsit takarékosabbra gondoltam, bár ha azt vesszük mekkora a teljesítmény és mekkora kasznit tud ilyen dinamikával mozgatni, annak „ára” van.

Összességében egy remek, szinte tökéletes autó, aki nem sajnálja rá egy közepes méretű panel lakás árát, az biztosan nem fog benne csalódni.

Berta Zsolt

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .