BMW Hollandia túra 3. nap

Hollandiai szállásunk első reggelén, utazásunk 3. napján 29-én verőfényes, csodás napsütésre ébredtünk. Gyönyörködtünk a közvetlenül mellettünk kanyargó, Hollandiára jellemző csatornák egyikében. Vadludak vidáman úszkáltak kislibáikkal a vízen. Meglepő nyugodtsággal viselték a mellettük komótosan, csendesen elhaladó kishajót. A bőséges reggeli után minden kék-fehér lelkű a verdáját simogatta, ápolgatta, készülve az indulásra. A cél Keukenhof Hollandia és az információink alapján Európa virágoskertje. Rádiók bekapcsolva, a Vezér BMW M6 cabrió kérte a rádiós nyugtázást, hogy indulhatunk? Elindultunk! Sorban, egymás után hajtottunk ki a fő útra, nem kis feltűnést keltve, hiszen nem mindennapi látvány 14db-os kanyargó BMW kígyó. A walkie talkie akkumulátorok rendesen merültek, mert út közben az érdekes látványosságokra felhívtuk egymás figyelmét.

Ahogy a célt közelítettük, egyre lassabban tudtunk haladni a torlódás miatt. A parkolás kettéválasztotta a csapatot, mert nem egy irányba tereltek bennünket. Páran szerencsések voltunk, a főbejárattal szemben sikerült megállni. Több ezer autó és kb. 200 db autóbusz várakozott a külön részükre kialakított parkolóban. Elképesztő látvány! Összevártuk egymást, a halaszthatatlan dolgokat is elvégeztük, irány a virágoskert. Majdnem elfelejtem, indulás előtt csoportkép is készült.

Rövid történelem!

Keukenhof (fordításban konyhakert) a világ legnagyobb virágoskertje Lisse városka mellett található, Amszterdamtól délnyugatra, Haarlemtől délre. Méretei miatt gyakran Európa kertjének is nevezik. A parkot egy 15. századi vadászterületen alakították ki. A keukenhofi kastély grófjai itt termesztették konyhájuk számára a különböző zöldségeket és fűszereket. A kert többször is gazdát cserélt. A tulipán 1593-ban, Törökországból érkezett Hollandiába a szultán ajándékaként? A tulipán neve a perzsa ‘tulipan’ szóból ered, mely azt jelenti, turbán – ezzel utalva a virág formájára. 1630-ban egyetlen cirmos tulipán hagymájának ára felért egy komplett vagyonnal.

A Keukenhof kerteket 1949-ben hívta életre a város akkori polgármestere, azzal a céllal, hogy a hollandiai és európai virágtermelők bemutathassák termékeiket illetve a holland export megsegítése céljából.

A hivatalos adatok szerint kb. 7 millió virághagymát ültetnek el évente a 32 hektáros parkban (1 ha= 10 000). A park minden évben március utolsó hetétől, május közepéig látogatható. A leglátványosabb a tulipánok virágzása idején, április közepén. Keukenhof 2019. március 21-től május 19-ig tart nyitva.

Jegyeinket lecsippantották, bejutottunk. Megbeszéltük a találkozás időpontját, mindenki önállóan barangolhatott. A kaputól pár méterre két hatalmas kosárból ingyen hozzájutottunk a park térképéhez. Elénk tárult a csodálatos virágos világ.

A látványt szinte lehetetlen leírni vagy szóban továbbadni, elmondani. Fantasztikus!

Mesterien kialakított több színű illatos tulipán kertek sokasága, hangulatos ligetek fákkal és bokrokkal, orchidea pavilon, tavak, szökőkút, rengeteg tulipán és más virágok, csodálatos látvány.  A parkban több kilátópontot is találunk, ahonnan a környező színpompás tulipánkertekre lehet rálátni. De van állatsimogató, és egy nagy szélmalomba is felmászhatunk. A tavak egyikén álló csónakban emlék fotók is készültek. Az éhes, szomjas megfáradt vendégre is gondoltak. Hatalmas fedett étteremben pihenhettünk, és kóstolhattuk a Holland ételeket, italokat és sütiket. „És még fagyi is kapható”, énekelnénk mi Magyarok! Tényleg volt!

A megbeszélt 2 óra hamar eltelt. Valószínű egy egész nap sem lett volna unalmas a színpompás virágos kertek környezetében. Kifele menet a kapu mellett tulipán hagymákat lehetett vásárolni, éltünk a lehetőséggel. Találkozás a megbeszélt időben a kapun kívül, indulás az autókhoz. Lassan araszolva eljutottunk a közelben tulipán hagymákat áruló gazdák standjaihoz és ismét vásárlás következett.

Nem sokkal később folytattuk utunkat. A következő cél Hollandia tengerpartja az Északi tenger, Scheveningen. Rövid keresgélés után mindenki talált parkolót. Pár autóval közvetlenül a tengerpart mellett sikerült megállni. Parkolójegyek vásárlása nem volt egyszerű, de megoldottuk. Sütött a nap, fújt a szél, 11 fok, fáztunk! A tengerparton fiatal lurkók rövidnadrágban, pólóban, mezítláb sárkányt eregettek és játszottak, néha még a vízbe is beleszaladtak. Brrrrrrrr! A tengerparton sétálva betértünk egy kávézóba. A szabadtéri része üvegfallal volt körbe kerítve, így szélmentes környezetben élveztük a napsütést.

Az Északi-tengerről pár információ:

54.000 köbkilométer víztérfogat, 575.000 négyzetkilométer vízfelület. 80 millió ember lakik partjai mentén az egyes országokban, azaz Norvégiában, Dániában, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Angliában és Skóciában. Évente több, mint 7 millió látogató keresi fel csak a holland partokat. A tenger a hajóforgalmat tekintve a Föld legsűrűbb régiója. Csak Hollandia térségében évente 260.000 hajó fordul meg, amiből 50.000 ki is köt az országban. Legnagyobb kikötője természetesen Rotterdam. Átlagos vízmélysége a holland részen 46 méter. Átlagos vízhőmérséklete télen 1, nyáron 18 fok.

Rövid megbeszélést követően a csapat egyik része úgy döntött tovább megy Hágába, a másik fele vissza a Blokzijlba a szállásra.