Kis nyomás, nagy kockázat.


Tudta, hogy az európai gépjárművezetők mintegy kétharmada az előírtnál alacsonyabb nyomású gumikat használ? Ezzel olyan kockázatoknak teszik ki magukat, amely baleseteket is okozhat. Nézzük meg, milyen problémákhoz vezethet, ha a gumiabroncs nyomása túl alacsony!

Az abroncs alacsonyabb élettartama és deformálódása
Az alacsony nyomás negatívan befolyásolja az élettartamot. Az előírtnál 20%-kal alacsonyabb nyomású gumiabroncs esetében 20%-kal rövidebb a várható élettartam. Ha abroncsának nyomása 0,5 barral elmarad az előírt értéktől, akkor csökken élettartama, és akár 8000 km-rel is kisebb távolságot tehet majd meg velük. Az előírtnál alacsonyabb nyomás ugyanakkor túlzott feszültséget eredményez az abroncsok vállrészén. Ez az abroncs formájára és élettartamára is hatással van, hiszen gyors és idő előtti kopást eredményez.

Rosszabb úttartás és magasabb üzemanyag-fogyasztás
Általában az első tengelynél fennálló nyomáshiány alulkormányozottságot, a hátsó tengelynél fennálló nyomáshiány pedig túlkormányozottságot okoz. Ha abroncsai nyomása 1,0 barral vagy annál nagyobb mértékben elmarad az előírt értéktől, az már komoly veszélyt jelent. Nagyobb a kockázata a durrdefekt bekövetkezésének vagy az abroncs helyrehozhatatlan károsodásának. A korábban túlzottan alacsony nyomáson használt abroncsok még az újbóli felfújást követően is kidurranhatnak. Nedves körülmények között a féktávolság 11 méterrel hosszabb lehet, és csak a gumiabroncsok miatt veszendőbe megy évi egy tele tank üzemanyag.

Kisebb érintkezési felület nedves úton
Az alacsony nyomás növeli az aquaplaning (vízfelületen történő felúszás) kockázatát. Képzelje el például, hogy 80 km/h sebességgel halad, és az úton 5 mm-es vízréteg áll. Ilyen körülmények között a helyes abroncsnyomás minden 0,5 bar mértékű csökkenése az optimális érintkezési felület felének elvesztését eredményezi. Minél alacsonyabb az abroncsokban lévő nyomás, annál nagyobb a veszélye a vízfelületen történő felúszásnak és az úttartás elvesztésének. Ez rémisztő érzés a vezető és az utasok számára egyaránt, és potenciális baleseti ok.

Miért kockáztatna? Tartsa be az előírt nyomást
Az előírt nyomás betartását gumiabroncsai biztonsággal, hosszú élettartammal és optimális üzemanyag-fogyasztással viszonozzák. Ha nem tudja, mekkora abroncsai előírt nyomása, olvassa el a használati utasításban, vagy forduljon autókereskedőjéhez vagy a gyártóhoz.

Az alacsony nyomású abroncsokkal való vezetés csapdájának elkerülése és a problémák időben való észlelése érdekében mindössze arra van szükség, hogy havonta egyszer és hosszú utazások előtt ellenőrizze abroncsainak nyomását. Szükség esetén fújja fel a gumikat, és ne felejtse el ellenőrizni a pótkereket sem. Ha a nyomásellenőrzés előtti 2 órában vezette a járművet, vagy több kilométeren keresztül használta már azt, adjon hozzá 0,3 bart az ajánlott értékhez. De ez legyen az egyetlen kivétel! A nyomásellenőrzést lehetőleg hideg gumikkal kell elvégezni. És soha ne engedjen le üzemmeleg gumiabroncsot. Ha rendszeresen ellenőrzi a nyomást, azzal növeli a biztonságot, csökkenti a költségeket, és hosszabb abroncsélettartamot biztosít.

Készítette a MICHELIN
A fényképek tulajdonosa: Getty Images
Copyright © 2011 – MICHELIN Minden jog fenntartva

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Notice: Undefined index: b084ba9670e960d24f7e535732f47f9f in /home/bmwclu01/public_html/bmwautoklub.hu/wp-content/plugins/milyen-nap-van-most/milyen-nap-van-most.php on line 49