fbpx

Téli gumi nyáron?

A téligumit nyáron ?

Szakmai ártalom, hogy a piros lámpánál állva a mellettem álló autók kerekeit nézegetem, milyen márkájú a gumi, látszik-e a méret, felismerem a mintázat alapján…, szóval csupa olyan, ami egy gumiabroncsokkal foglalkozó nézegetni szokott a szomszéd autókon.
Ilyenkor mindig lehet elgondolkoztató dolgokat látni a gumikkal kapcsolatban.

Most is előfordul olyan autót, amelyiken még mindig téli gumiabroncs forog, pedig a tél már messze van, sőt a reggeli hűvös, akár fagyos időszak sem jellemző már. A téli abroncs használata a jogszabály szerint még nem kötelező és persze ugyanez vonatkozik a nyári gumiabroncsokra is, tehát nem lehet kötelezni az autósokat a nyári gumiabroncs visszaszerelésre sem a tél elmúltával.
Van, aki azért maradt a téli papucsokon, mert a következő téli szezont már nem tudja végigfutni a megmaradt csatornamélységgel és amúgy nyári gumit is kellene vennie, mert az is elkopott, ezért inkább nyáron teljesen lekoptatja ezt a télit, ami helyett új télit vesz a következő téli szezon elején és így eltolja a nyárigumi vásárlását egy évvel. Ezt még meg is lehet érteni
Van, aki lustaságból jár még mindig télivel, valahogy elmaradt az átcserélés és olyan is van, aki egész évben téli gumiabroncson szaladgál, nem akar vesződni az átszereléssel, és ezért egy garnitúrája van, az pedig pont téli.

Számukra mindenképpen érdemes elgondolkozni, mert a téli gumiabroncs nyári körülmények közötti használata a közismert gyorsabb elhasználódás ( ez nehezebben érzékelhető egy átlagos felhasználó számára és ráadásul a mai márkásabb gumik esetében már nem feltétlenül van olyan sokkal gyorsabb kopás ) és a sűrűbb lamellázottságnak köszönhető zajosabb futás mellet van még egy veszteség, amit már könnyebben lehet mérni, számszerűsíteni. Ez pedig a többlet fogyasztás, amit a mai járműveken már legtöbbször létező fedélzeti computer fogyasztásmérő kijelzőjén láthatunk is és nyomon tudunk követni. A többletfogyasztás pedig pénztárcánkat fogja molesztálni.

Minden autónál egyedi mennyiség a többletfogyasztás, általánosítani nem érdemes. Egy példának hagy legyen itt a saját tapasztalat, egy decembertől használatba vett Peugeot 3008-ason, amit a közkedvelt és jól bevált 1,6 HDI motor mozgat.:
A december közepi átvételkor mindjárt megkapta az autó a Michelin Alpin A4 téligumiját, mérete 215/60 R 16. Ezzel a gumival az autó, vegyes használatban, amiben elég sok a városi, de van benne vidéki és külföldi használat is, 7507 km alatta, a kijelző szerint 6,4 l/100km-t evett átlagosan. Eddig megtett összes távolság 9462 km.

Áprilisban, a gumicserével felkerültek a gyári Michelin Latitude Tour HP mintázatú nyári gumik, természetesen ugyanolyan méretben, amivel azóta sikerült már 1955 km-t futni, továbbra is a szokásos vegyes használattal, hiszen a munkámhoz nagyjából hasonló utakat járok. A nyári gumival lefutott közel kétezer km során az átlagfogyasztás 5.9 l/100 km. A nyári gumiabroncs használata így nálam 0,5 l/100 km kevesebb üzemanyag használatot jelent a téli gumiabroncssal szemben, ami egy éves értékre vetítve, mondjuk évi 15000 km esetén, 75 liter üzemanyag megtakarítást jelent, ami például 360 F/liter árral számolva már 27000 Ft.
Mind a két abroncs a kocsimon GreenX jelölésű, ami a Michelin termékek közül az alacsony gördülési ellenállású gumikat jelenti.

Nem érdemes tehát téli gumiabroncson futni a nyári időszakban, mivel nemcsak zajosabb, nemcsak hamarabb fogjuk elkoptatni, de ráadásul még felesleges többletfogyasztást jelent, ami csak kidobott pénz.

Szerző: Sztrányai Balázs, Michelin- Termék specialista

2 comments on “Téli gumi nyáron?”

  1. Farkas Zoltán Válasz

    Mindenképpen igaza van a cikk írójának. Talán szakmai tapasztalat nélkül, pusztán a józan paraszti észre hagyatkozva is belátjuk, hogy a télre tervezett tapadás, többlet fogyasztást okoz.

    Egy kicsit inkább a példa egyoldalú eltúlzása nem tetszik. Értem, hogy így jobban meg lehet mutatni az embereknek a különbségeket, de talán ennyire nem vészesek azok.

    Ugyanis a téli-nyári fogyasztás különbségébe nagyban belejátszik a hideg (hideg indítás, lassabb felmelegedés), a forgalom lassabb üteme (óvatoskodás, bénázgatás, járhatatlanság miatti akadozás). Az útviszonyok sokkal rosszabb mivolta. Esetleg egy téli gumi nyári használatával lehetne szignifikáns eredményeket megmutatni, de ezt prezentálja az, aki téli gumival jár nyáron. (Ne a cikk írója, természetesen.)

    (Sajnos sokan azt sem engedhetik meg maguknak, hogy kínai gumi helyett egy másfélszer annyiba kerülő márkás, de kétszer annyi ideig tartót vegyenek. Pedig ugye a számok…)

  2. Kondricz József Válasz

    Nem tudom hogy ez egyedi eset-e, de erről nem ír a cikk író (vagy nem olvastam :)) pedig köztudott (vagy csak urban legend?) hogy nedves felületen a téligumi igencsak vacak teljesítmény nyújt.
    Másik tapasztalat: idén őgy mentem külföldre hogy nem volt idő lecserélni a téli gumikat (a szerviz ahol őrzik a téli/nyári garnitúrát több mint 160km-re van attól a helytől ahol lakom). A párom nagy melegben azt tapasztalta hogy már 90-100km/h sebesság környékén a kocsi csúszkál jobbra balra. Azonnal lecserélte helyben vásárolt Michelinre a gumikat.

    Ui: Mivel idén volt 4 éves a téli garnitúra, mondtam hogy hajítsa el őket, de a gumis megvette azokat. Elgondolkodtató 🙂

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .