Ruppert László

Miért éppen BMW?

Gazdasági világválság és prémium autó? Jó ez neked? Igen. Ha szereted a vezetés élményét, de nem szívesen finanszírozod az olajipart.

A címbeli kérdésre a rövid válasz, mert a Kanadában élő BMW fun Zoltán fiam (www.eurodrivebmw.com)  rábeszélt. Kicsit bővebben: életkoromból adódóan az autóvezetést a múlt században kezdtem. Még jogosítvány nélkül, mechanikus fékes Volkswagen bogárral, később jogosítvánnyal és hidraulikus fékes bogárral, majd a FIAT 126-os és 850-es remek városi autóival. Kb. tíz év után elment a kedvem a farmotoros autóktól. Ettől kezdve – már csak a család miatt is – csakis jó térkihasználású autók jöhettek szóba, amik alapvetően fronthajtásúak voltak. Szívós Trabantok, Renault, Opelek (Astrák, Vectrák), Passátok. Minden autóm benzines volt, amikkel jó párszor húztam már be -30 °C környékén (pályaszállások külső parkolójából) gázolajos autókat reggelenként fűtött garázsokba, azért, hogy délutánra kiolvadjanak (mármint a kicsapódott parafin a gázolajban). Itthon, télen pedig a frissen esett hóba remek móka volt Trabanttal megelőzni az Istenhegyi vagy Németvölgyi úton a csúszkáló követségi Mercedeseket.

Az előzőek alapján a legutóbbi autóvásárlásnál kitűzött főbb paraméterek: fronthajtás, benzines, ezüstmetál szín.

Ebből lett az antracit fekete, gázolajos, E90-es BMW 320d Touring. Miért: mert mire bármilyen kommersz középkategóriás autót összeraktam 7-8 millió forintos új árat kaptam 2010. elején. Ez enyhén elgondolkodtatott. Ebben az időben hallottam először Anisits Ferenc nagyszerű magyar konstruktőr, híresen nyomatékos és takarékos dízel motorjairól. Azt is tudtam, hogy a modern gázolajok már a magas hegyi téli hidegben sem dermednek meg. Zoltán fiam pedig győzködött, hogy ha a kanadai hóban jól irányítható a hátsó- kerék hajtású BMW, akkor ez Európában is jó lesz. Szerencsés módon látókörömbe került egy alig egyéves, még garanciális E90-es kombi. A 21 ezer kilométert futott kocsi adataival elmentem a budaörsi  Rack Autó BMW márkakereskedőhöz, ahol kiderült, hogy a komputerükből pontos információt tudnak adni a kocsi előéletéről. A kocsi „tiszta” volt, de 10 ezer kilométernél bal első csapágyat cseréltek benne, és 16 ezer környékén kormányművet. Ez meglepett, prémium márkától ilyet nem várna az ember. A kitűnő Schmaus Vilmos azonban meggyőzött arról, hogy ezek a hibák igazán nem jellemzőek, és ha még valamilyen hiba előjönne, azt a garanciális időben orvosolni lehet, és ezek a 3-as BMW-k műszakilag nagyon megbízhatóak. Igaza lett. Az antracit fekete szín – sajnos – adott volt. A fekete nagyon elegáns, de szinte állandóan mosni kellene, az ezüstmetál színű autók után ez szörnyű trauma.

2010 és 2012. február között 37 ezer kilométert tettem a kocsiba és rendkívül elégedett vagyok vele. Amit mindjárt változtattam a kocsin:
– a látványos, de nem magyar utakra való 19”-os könnyűfém felnit elcseréltem eredeti BMW 16”-osra,
– bár a 177 lóerős kocsi 5,9-6,1 literes átlagfogyasztásával (2/3 autópálya, 1/3 város) elégedett voltam, beszereltettem egy gyári tempomatot. Ezzel a fogyasztás 5,4-5,7 liter/100-re állt be. (Automata és tempomat hívő vagyok. Városi dugókban, araszolva az automata sebességváltó áldás, a tempomat pedig autópályán, vagy vidéki utakon.) Ezek a fogyasztási értékek általában két személlyel és megpakolt csomagtartóval értendők. A literenként 400 forintot meghaladó gázolaj ár mellett csak az tölt el kellemes érzéssel, amikor a tankolás után a megtehető kilométer kijelzőn megjelenik az 1200-1300 km szám.

Csak mosolyogni lehet, amikor a tesztelők a legújabb hibrid autóknál örömkönnyeket hullatnak 6,5 L/100 km átlagfogyasztás esetén. Nos, az Anisits féle 320-as dízelem négy év után is kevesebbet fogyaszt, anélkül, hogy több mázsányi méregdrága akkumulátort cipelnék magammal.

Egy pár szó a BMW hatfokozatú automata váltójáról.

Fiatal koromban – mint annyi más ember – komolytalan dolognak tartottam az automata váltókat. Nem szívesen mondtam volna le a gázfröccsös vagy éppen a dupla kuplungolás és a gyors fel-le kapcsolás öröméről. Azután ahogyan a lassú és fogyasztásnövelő három-négy fokozatú hidraulikus váltók kimentek a divatból és megjelentek a korszerű új váltók, valamint a forgalom a nagyvárosokban inkább az araszolásról, mint a haladásról szól, egyre inkább megkedveltem az automata váltókat. Az elmúlt húsz évben csak automata váltós kocsikat használtam, és jó néhány csúcs modellt kipróbáltam. (Kanadában felárat kell fizetni annak, aki „stiftes” kocsit, mechanikus váltós kocsit kér.)

A 320d esetében: soha ilyen intelligens váltóval nem találkoztam eddig. Tökéletes összhang a váltó és a motor között. Az elmúlt két évben kézi váltásra csak egy két alkalommal tértem át, extrém alpesi hágókon lejtmenetben a hosszú és tartós motorfék miatt. A váltó D állásban minden igényt kielégít és szinte gondolatolvasó. Villámgyorsan, észrevehetetlenül vált és tartja ideális fordulatszámon (nyomatékon és fogyasztáson) a kocsit. Meggyőzően gyorsul, vagy éppen használja a motorféket egy kereszteződéshez gurulva. Ha azonban azt szeretnénk, hogy a megelőzött kocsi pillanatok alatt kis ponttá zsugorodjon a visszapillantó tükörben, akkor akár a sport állásba is áthúzható a kar, – a brutális gyorsulás miatt traffipaxos környezetben ez  biztos módja a jogosítványtól való egyszerű megszabadulásnak.

A legújabb BMW-k már nyolcfokozatú automatákkal is kaphatók, nem tudom, hogy hová lehet még fejlődni, hiszen a felhasználó igényeit már a jelenlegi is tökéletesen kielégíti.

(Megjegyzésként: másfél éve a Mercedes, Audi, Porsche, BMW automata-váltók német összehasonlító tesztjében a BMW szerezte meg az első helyet. Hát ez az, amiről beszéltem.)

A BMW 320d Touring Provence-ban 2011-ben

Összegezve: ez az első BMW-m, amivel rendkívül elégedett vagyok. Meggyőző dinamika, remek vezethetőség, súlyához és tempójához képest extrém jó fogyasztás. A leghidegebb télben is kellemes ülésfűtés és elektromos rásegítéssel a pillanatok alatt bemelegedő utastér. A xenon világító egység telt és jól irányított fényt ad, ami az éjszaki vezetést nagyon emberbaráttá teszi. Ötletes és jól variálható rakodótér, többfajta rögzítő rendszerrel.

Műszaki és gazdasági adatok

E90 320d Touring ( turbó dízel) 130kW/177 LE

Gyártási év: 2008.

Vételár: 5,7 Mft, 2010-ben

Meghibásodások (első tulajdonosnál):

10000 km bal első kerékcsapágy csere garanciában

16000 km kormánymű csere garanciában

Nálam meghibásodás nem volt:

21000 km teljes átvizsgálás a vásárlás után 24 eFt

22000 km négy téli gumi (Goodyear) 16”–os  könnyűfém tárcsákkal 240 eFt

24000 km a külső fűthető visszapillantó tükrök pótlása 53 eFt (kilopták nappal az utcán)

30000 km előírás szerinti szerviz + pollen és légszűrő csere 84 eFt

32000 km tempomat beszerelése 128 eFt

Következő, 60000 km-es szerviz, műszaki vizsgával együtt 2012. áprilisában esedékes.

Szerviz: mindvégig Rack Auto Kft, Budaörs

 

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Notice: Undefined index: b084ba9670e960d24f7e535732f47f9f in /nfsmnt/hosting2_1/4/4/442c4212-0f74-4ad0-aca2-24fcea678bf9/bmwautoklub.hu/web/wp-content/plugins/milyen-nap-van-most/milyen-nap-van-most.php on line 49