BMW ConnectedDrive

BMW autók már előzni is tudnak!

Ez egy teljesen autómatikus előzés ami a tesztek végénél tart így hamarosan köszönthetjük a rendelhető extrák között.

A BMW új vezetéssegítő rendszere már nem csak gyorsításra, lassításra és sávtartásra képes, autópályán emberi beavatkozás nélkül oldja meg az előzést.

Eddig több ezer km-t futott az a BMW 5-ös ConnectedDrive gyári tesztautó amiben a rendszert fejlesztik.
Igazából a BMW is a már meglévő vezetéssegítő rendszereit hangolja jobban össze, új feladatokba bevonva őket.

A holttér-figyelők legtöbbször a tükrökbe épített fényforrásokkal jeleznek, hogy vigyázzunk, mert valaki éppen mellettünk halad, a sávtartók ugyancsak figyelmeztetnek (pl. volán- vagy ülésrezegtetéssel), amennyiben meghatározott sebesség felett, irányjelzés nélkül akarjuk az adott sávot elhagyni, sőt, a Honda vagy a Volkswagen, már szintén igen komoly képességű berendezése még a kormányzásba is besegít, hogy visszataláljunk a helyünkre. A tempomatok vonatkozásában sem ritka már az adaptív, távolságtartós berendezés, amikor az autó a megadott értékig gyorsít, tartja a követési távolságot, ha pedig kell, szükség szerint fékez (akár állóra), és mindezt folyamatos váltakozásokkal, a körülményekhez igazodva képes tenni. Nagyon sok gyártónál már elérhetők ezek az opciók, az utóbbi időben egyre nagyobb számban a relatíve olcsó, kompakt szegmensben is, a BMW azonban most rámutat, messze még az út vége.

Fotón is megdöbbentő a látvány: a rendszer akadályként érzékeli a kamiont, amely lassabban halad, mint a BMW, tehát meg kell előzni. Az autó “tudja”, hogy a mellette lévő sávban nem jön senki, ezért végrehajtja a manővert, miközben a vezető csak nyugodtan ül és nem csinál semmit…

A technológia rendkívül bonyolult, hiszen az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét a saját sávjában, másodszor pedig képesnek kell lennie tisztán felismerni az összes járművet és tárgyat a szűkebb környezetében. Ennek érdekében a tesztautót helymeghatározást segítő eszközökkel – rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videó készülékkel – szerelték fel. A rendszer bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket, és mindezen manővereket a vezető közbeavatkozása nélkül.

BMW TrackTrainer: GPS és videóadatok feldolgozásával képes az ideális ívek meghatározására és követésére. A BMW versenypályákon már használja a vezetéstechnikai tréningeken

A BMW is a már meglévő berendezéseit hangolta össze: többek között a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer, a sebességtartó automatika (ACC), valamint a vészleállító asszisztens (BMW Emergency Stop Assistant) alkot egységet. Komoly fejtörést okoztak az autópálya fel- és lehajtók, a forgalomba becsatlakozni kívánó járművek felismerését nem volt egyszerű „megtanítani” a szoftvernek, de a rendszer jelen helyzetben már 130 km/óráig biztonságos. Kämpchen utalt arra is, hogy valóban új élményt jelent a „robotpilóta”, amely azonban nem helyettesíti az emberi figyelmet, maximum segíti azt.

Emergency Stop Assistant: ha a vezető elveszíti uralmát a jármű felett, a vészleállító képes felismerni a helyzetet, és önállóan irányítani az autót. A rendszer automatikusan aktiválja a vészvillogót, a forgalom figyelembevételével lehúzódik az út jobb szélére, és riasztja a hatóságokat

Az innovatív vezetéssegítő szolgáltatások fokozatosan jelennek meg a szériagyártmányokban, és nem titok, hogy a következő ciklusban a prototípusokat az útépítések és felújítások jelentette problémák kezelésére is programozzák majd. A fejlesztések azonban több szálon futnak. A BMW i3 koncepcióautóban például már megtalálható lesz azon parkolást segítő asszisztens, amely képes a vezető beavatkozása nélküli önálló parkolásra, tehát az automatika a kormány mellett a váltót, illetve a pedálokat egyaránt kezeli. A forgalmi dugó asszisztens átveheti a sofőrtől az irányítást a monoton közlekedési szituációk alkalmával: az autó felveszi a forgalom ritmusát, és folyamatosan biztonságos távolságot tart a többi járműtől az automata kormányzás és sebességtartás segítségével.

A vezetés élménye természetesen ha ezeket a segítségeket nem alkalmazzuk továbbbra is teljes marad.

Eredeti cikk: Krepsz Zoltán

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Notice: Undefined index: b084ba9670e960d24f7e535732f47f9f in /nfsmnt/hosting2_1/4/4/442c4212-0f74-4ad0-aca2-24fcea678bf9/bmwautoklub.hu/web/wp-content/plugins/milyen-nap-van-most/milyen-nap-van-most.php on line 49