2011 Valencia Michelin teszt

Októberben a Michelin jóvoltából ellátogathattunk Spanyolországba, egész pontosan Valenciába, ahol „A Day in my Life” szlogennel aposztrofált rendezvényen a Michelin legújabb fejlesztésű, 2012 februárjában piacra kerülő Primacy 3 gumiabroncsának tudományát próbálhattuk ki saját „kezünkkel-lábunkkal”. Az új abroncs a hétköznapok biztonságát hivatott emelni, „új korszakot nyit a közúti közlekedésbiztonság történetében.” – szól a sajtóanyag.

Mint minden új termék piacra kerülését, a Primacy 3-at is jól felépített marketing propaganda előzi meg, amit általában egyénenként különböző étvággyal fogyasztunk. Én magam a földhözragadtak táborához tartozom, akik nem keverendők össze a szkeptikusokkal, de igaz, ami igaz kézzelfogható tények szükségeltetnek a meggyőzésemhez. Ezért is vártam a sajtótájékoztató utáni tesztelési lehetőséget.
De hogy az időrendet se borítsuk fel, maradjunk néhány gondolat erejéig a sajtótájékoztatónál. Bevallom a számmisztika nem áll túl közel hozzám és ha ezzel így állnak a Michelin marketingesei is, akkor az új gumiabroncsnál a 3-as szám sorozatos és visszatérő feltűnése, csak a jól felépített marketing része lehet. Azt gondolom, ez utóbbiról van szó, de lássuk csak miért.
Michelin Primacy 3: biztonság a köbön! A 3-as szám nem véletlen. Az új gumiabroncs 3 fő területen nyújt kimagasló teljesítményt:
1.    Biztonság
2.    Élettartam
3.    Üzemanyag fogyasztás

Ezek közül is a közúti biztonság kategóriáján belül még egyszer visszaköszön a 3-as szám, ugyanis a Michelin a Drezdai Egyetem Balesettudományi tanszékének eredményeit felhasználva, az abroncsot a 3 éves tervezéssel, úgy fejlesztette, hogy az 3 fontos területen is a legjobb tapadást nyújtsa:
1.    Nedves útfelületen
2.    Száraz útfelületen
3.    Nedves úton való kanyarodáskor

A 3-as számtól elszakadva, de még a számok bűvöletében maradva elgondolkodtatóak a következő adatok is. Az egyetem 20.000, Európában, tíz év alatt bekövetkezett közúti baleset részletes elemzését végezte Dr. Lars Hannawald professzor vezetésével, amelyek feldolgozásával figyelemre méltó statisztikai adatokat kaptak. Ezek közül esetünkben a következő megállapítások a legfontosabbak, amelyeket szó szerint idézek:
– A balesetek 70%-a száraz úton következik be.
– A balesetek 60%-a városokban alacsony sebesség mellett következik be.
– A balesetek 75%-a egyenes útszakaszokon következik be (ebből 20% nedves úton).
– A balesetek 25%-a kanyarokban következik be (ebből 50% nedves úton). Ez a                 legsúlyosabb balesettípus.
– A vizes úton bekövetkező balesetek 99 százalékánál nagyon kevés víz van az úton.

A Michelin ezeket a megállapításokat felhasználva határozta meg a Primacy 3-al szembeni követelményeket. Annak bizonyítására, hogy a követelmények valóban teljesülnek, a Michelin közel 25.000 prototípus abroncsot készített el, amelyeket több mint 20 millió kilométeren teszteltek különböző körülmények között szerte Európában.
A sajtótájékoztatón megszólalóktól megtudhattuk, hogy az új abroncs féktávolsága száraz útfelületen, 100 km/óra sebességről fékezve 2,2 méterrel rövidebb, mint versenytársaié. Nedves útfelületen 80 km/óra sebességről fékezve 1,5 méterrel rövidebb féktávolságot produkál, mint 4 legfontosabb versenytársa. Ugyanakkor a Michelin Primacy 3 biztosítja a legjobb tapadást vizes úton való kanyarodáskor is. 90 km/h sebességnél 3km/h sebességnek megfelelő többlettapadást biztosít.
A teszteket a TÜV Süd Automotive és az IDIADA végezte 2011-ben 205/55 R 16V és 225/45 R 17W méretű abroncsokon. A versenytársak Continental Premium Contact, Bridgestone Turanza ER300 Ecopia, Pirelli Cinturato P7 és Goodyear Efficient Grip.

Ennek a csúcsteljesítménynek az elérésére a Michelin fejlesztői legalább két műszaki innovációt vetettek be.

Gumikeverék: a szabadalmazott, új gumikeverék különböző elasztomerek, szilika-alapú erősítő anyagok és egy gyanta-alapú lágyító anyag egyedülálló, összetett kombinációja.

Futómintázat: A nedves vagy száraz úton történő gyors fékezéskor vagy kanyarodáskor az abroncsok nagy igénybevételnek vannak kitéve, ezért fontos, hogy a lehető legtöbb gumi érintkezzen a talajjal. A Michelin Primacy 3 új szabadalmazott futóval és önzáró lamellákkal rendelkezik. A lamellák egymásba záródnak, ami szilárdabbá teszi a blokkokat és azok kevésbé deformálódnak, így javítják az abroncs és az út közötti kapcsolatot.

Ennyi kimagasló tulajdonság hallatán igazán felcsigázva álltam fel sajtótájékoztató foteljából. Szerettem volna már a saját szememmel látni!
A tesztet a korábban említett mindhárom körülmény között (száraz, neves úton és nedves úton kanyarodáskor) biztosította számunkra a Michelin. Bár általában az októberi idő Spanyolországban könnyen elviselhető 20 ˚C, napsütés, azonban ezen a csütörtöki délelőttön nem volt kegyes hozzánk és esővel akadályozta a program végrehajtását. Könnyű belátni, hogy amilyen egyszerű száraz időben nedves útfelületet „előállítani”, annyira nehéz ugyanezt fordítva: esőben száraz útfelületet produkálni. Le kellett nyelnünk a békát, az időjárás ellen még a Michelin jól szervezett csapata is tehetetlen volt és a száraz útfelületre tervezett fékezési tesztet nedves úton hajtottuk végre, értékelhető eredmények nélkül (engem személy szerint kárpótolt, hogy a tesztpályán épített „város” díszletei között 3-as BMW-kkel vonulhattunk fel ).

A nedves úton történő fékezés ellenben nem okozhatott különösebb problémát és az eligazítás után gördülékenyen végre is hajtottuk a feladatot a Primacy 3-al és a konkurens abronccsal szerelt autókkal is. Ugyan a csapattagjaink között nem volt egyetlen tesztrobot sem, de még csak képzett abroncstesztelő pilóta sem, azért a mérési eredményeink alapján a független tesztek számait hoztuk, megvolt a másfél méter különbség a Primacy 3 javára.

A harmadik környezet, amelyben kipróbálható volt az új abroncs a nedves úton történő kanyarodás, egy nagyobb körforgalomszerű pályán, amelyet folyamatosan és bőségesen locsoltak. Először a Michelin abronccsal szerelt autóval, utána a konkurencia papucsaival. Ez a teszt a 0-ra történő fékezéses feladatnak pont az ellenkezője volt, itt gyorsítani kellett egész addig, amíg a kocsi el nem veszíti biztos tapadását. Ez természetesen több munkát jelentett, hiszen kisebb-nagyobb kormánymozdulatokkal be kellett avatkozni, hogy íven maradjon az autó. A véletlenre (illetve ránk, amatőr sofőrökre) persze nem bíztak semmit, a mindvégig bekapcsolva maradt ESP gondoskodott róla, hogy az E Klasse ne a falhoz csapva végezze. De ezzel együtt is meggyőző volt a tapasztalat. A beszállás előtt kérdésekkel bombáztuk az instruktorokat. A körök után szinte némán szálltunk ki. A „Történt valami?” kérdő mondatot kifejező tekintetekre, csak annyi volt a válasz, hogy: Nincs több kérdésem! Abszolút meggyőző, laikusok és földhözragadtak számára is egyértelműen érzékelhető a különbség. Ha ennyivel többet tud a Primacy 3 a konkurens piacvezetőkhöz képest, akkor mekkora a különbség az olcsó, kínai exporttermékekkel szemben? Bele sem merek gondolni…

Az aktív részvételt igénylő feladatok után levezetésképpen bemutatták az utolsó próbát, amely a gördülési ellenállásbeli különbséget volt hivatott demonstrálni. Két – gumiabroncsaik kivételével – teljesen egyforma autót gurítottak le egy rámpáról és a várakozásoknak megfelelően a Primacy 3-at viselő delikvens gurult messzebbre, egy jó kocsihossznyival. Ezzel bizonyságot nyert, hogy gördülési ellenállása kisebb, tehát nincs okunk kételkedni abban, hogy normál vezetési stílus mellett a Michelin Primacy 3 élettartama alatt a sajtóanyagban említett 70 liter üzemanyagot megtakarítja számunkra. Fontos paraméter az élettartam is, amit 45.000 teljesített kilométerben jelöltek meg. Nos, ezt ott Valenciában idő hiányában nem volt lehetőségünk kipróbálni, de a végrehajtott próbák mind meggyőző eredménnyel zárultak, így ebben sincs okunk kételkedni. A 38 féle méretben (15” – 18”-ig) piacra kerülő abroncs sajnos az általam használt abroncsméretekben pont nem létezik, de megígérem, hogy valamilyen módon figyelemmel kísérem és ellenőrzöm ezt az adatot is.

Külön öröm volt a BMW Autóklub Magyarország számára, hogy a nemzetközi csapatba Szlovéniából hivatalos BMW klubot képviselő kollégák érkeztek, köztük a BMW Clubs Europa ügyvivő elnöke, Predrag Trkulja, akivel a klubélet nemzetközi vonatkozásaiban érdemi beszélgetéseket tudtunk folytatni.

Leave A Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Notice: Undefined index: b084ba9670e960d24f7e535732f47f9f in /nfsmnt/hosting2_1/4/4/442c4212-0f74-4ad0-aca2-24fcea678bf9/bmwautoklub.hu/web/wp-content/plugins/milyen-nap-van-most/milyen-nap-van-most.php on line 49