Albánia 2. nap

Május 12-én vasárnap még Macedóniában az OHRIDI-tó partján a TINO Solti Stefan szállóban ébredtünk, kipihenve az esti szállodakeresés izgalmait, valamint a bőséges vacsora és folklórműsor élményeit.

Kihasználva még a kedvezőbb üzemanyag árakat is, mindenki „full” tankolást hajtott végre.
A tervezett úton a OHRIDI tónál haladva indultunk STRUGA városa mellett RJACE
határállomáshoz Albániába.

Egy kávézás után – esős időben – kezdtük élvezni a kanyargós utakat. Hamarosan megláttuk az első „bunkereket”, melyeket utunk során gyakran láthattunk még. Hangulatos tájakon haladva a helybeli gyerekek az út mellett a cseresznyét „botra főzve” árulták, a helyi méhészek pedig a mézeiket kínálták.

Arkes, Elbasan, Cersik, Gastone településeken haladva már élveztük a „megkapott” utakat, amit röviden szakaszokon ugyan javítgattak. Nagyon kellett figyelni a városokban a különböző méretű, fekvő rendőrökre, melyeket festéssel jeleztek. Az út során az
elhagyatott olajkutak a régi időkre emlékeztettek.
Késő délután értünk BERAT városába – a Hotel Deserat szállóba. A város 2008 óta az UNESCO Világörökség része. Nevezik ezerablakos városnak is.

A domb tetőn álló vár jellegzetes – amit, pihenés képpen” az egésznapi autózás után – gyalogosan közelítettünk meg, ami nem kis teljesítmény volt. A várból gyönyörű kilátás nyílt a tájra, az Osum folyó szélesen terjeszkedő ágaira és a városra.

A vár kerti fogadójában helyi sörrel oltottuk a szomjunkat. A helyi árusok kézműves termékei közül érdekes női felfedezés volt a kalocsai és mezőkövesdi hímzések mintáinak hasonlósága a terítőkön.

A szállodai vacsora már helyi jellegű zöldséges-sajtos előétellel kezdődött, zöldséges fasírt és töltött padlizsán, majd a húsételek után jellegzetes mézes süteményeket kínáltak.

Fáradhatatlan érdeklődésünk miatt még egy esti séta is „belefért” a napba. A folyókét
partján sétálva érdekes látványt nyújtott a várhegy oldalán szorosan egymásra épült,
fehérre meszelt, sokablakos házsorok, ami a gyors besötétedés után nagyon jól kivilágítva
fotózásra csábító látványt nyújtott.